„Logistický audit, který v ZEZ SILKO provedli kolegové z Komory logistických auditorů, jasně ukázal potřebu zavedení systému řízeného skladování. Přední český výrobce výkonových kondenzátorů a kompenzačních zařízení nás proto oslovil, abychom do jeho procesů implementovali náš SALSOWMS“ vysvětluje Petr Novotný ze společnosti SALSO.
Systém z dílny zlínských logistiků přispěl k významné transformaci v oblasti skladového hospodářství a přinesl zásadní změny v řízení nákupu, skladování materiálů, výrobě i expedici.
Základem úspěchu je kompletní inventura
Inovativní řešení pro skladové procesy
V první etapě řešil ZEZ SILKO výdej materiálu na základě výrobního plánu z centrálního skladu a převod do jednotlivých výrobních meziskladů. „Tímto jsme zajistili, že materiály se převáděly na výrobní mezisklady v dělitelném a editovatelném množství. Výdej do výroby již probíhá automaticky z meziskladů. Je svázán s vykazováním práce a poměrově se vydává na základě počtu vykázaných operací a jednotkové spotřeby dle technologického předpisu,“ říká Radek Krejčí s tím, že v rámci druhé etapy potřebovali řídit expediční příkazy, evidovat jednotlivá balení a případně evidovat výrobní čísla produktů v těchto baleních.
Díky implementaci SALSO WMS získala firma řadu moderních funkcí, které výrazně zefektivnily skladové procesy:
- Elektronický příjem objednávek z ERP systému
- Automatický tisk etiket při příjmu materiálu
- Mapa skladů s čárovými kódy pro efektivní řízení zásob
- Příruční sklady ve výrobě pro rychlou dostupnost materiálu
- Sledování pohybu materiálu pomocí čteček čárových kódů
„Při expedici jsme zaváděli sofistikované procesy vychystávání zboží. Systém dokáže respektovat parametry jako FIFO a specifické požadavky zákazníků, například dodržení jedné šarže na paletu,“ upřesňuje Novotný.
Funkce blokace materiálu
Významnou součástí řešení je také systém blokací materiálu. „Některé materiály musí před vstupem do výroby projít karanténou kvůli stabilizaci teploty nebo kontrole kvality. Systém v takových případech automaticky upozorní skladníka, že s materiálem zatím nemůže manipulovat,“ vysvětluje Novotný.
Úspěšné zavedení a další rozvoj
Implementace zahrnovala důkladné zaškolení všech zaměstnanců přímo na místě. „Zůstali jsme ve firmě během pilotního spuštění, abychom zajistili hladký přechod. Dnes už firma zvládá sama přidávat nové skladové lokace, nastavovat skladové mapy a doplňovat pracoviště,“ hodnotí Novotný úspěšnost projektu.
Modernizace pokračovala i po základní implementaci: „Přešli jsme na nové verze systému s čtečkami na platformě Android, což významně zvýšilo flexibilitu celého řešení. Naši zákazníci tak mohou postupně přecházet na nová zařízení podle svých možností,“ dodává Novotný.
Výsledky implementace
- Pořádek v centrálním skladu (výdej do výroby pouze z meziskladů).
- Zrychlení inventur skladů řízených pomocí SALSOWMS
- Evidence balení a výrobních čísel u expedičních příkazu (to nebylo do té doby technicky možné).
- Zvýšení produktivity pracovníků logistiky.
- V roce 2018 byl prodej v naší firmě 281 700 tis. Kč s 6 pracovníky v logistice.
- V roce 2023 byl prodej 431 600 tis. Kč se 7 pracovníky v logistice.
- To je nárůst prodeje o cca 53 % s navýšením o jednoho pracovníka.